Tips goede nachtrust blog
Gezondheid HSP

Door deze (niet standaard) tips slaap je wél

Onder mijn lezers zijn ongetwijfeld slechte slapers. Zo slaap ik zelf nachten intens goed, en sommige bizar slecht (en ook wat tussenin). Dan heb ik weer veel levendige ingewikkelde dromen, visioenen, nachtmerries, en andere keren ervaar ik een zogenaamde ‘egodood’; ofwel dat je halfwakker wordt en denkt dat je dood bent.

Omdat ik redelijk goed functioneer na een nacht niet of slecht slapen, vind ik het niet zo erg dat ik soms slecht slaap. Vaak haal ik het de nacht erop wel weer in. Toch gedij ik natuurlijk veel beter op goede nachtrust, en jij vast ook. Daarom heb ik goeie tips verzameld waar ik heilig bij zweer, en waar ik mij vaak ook ‘aan houd’. 

Bij dezen!

B3

Al eerder schreef ik over B3, en wat een tekort van deze vitamine met je lichaam doet.

B3 is echt een top vitamine. Zelf slik ik B3 voor mijn zenuwstelsel en als ik slechte nachten heb.

Door B3 maak je meer serotonine aan in je hersens, en dat gelukshormoontje heb je nou exact nodig voor een diepe rust. Niet alleen als je slecht slaapt, maar ook als je maar honger blijft houden (been there, done that) en de hele dag hele warme maaltijden naar binnen kunt gooien (te vergelijken met wanneer je brak bent, en je vet eten MOET hebben). Ook helpt het onwijs goed bij depressie en angst. Daarnaast is het goed voor je huid en slaap je zeer diep met een B3-level die goed op peil is :).

Deze B3 slik ik (jup heb voorraadjes op Bali, van vrienden en kennissen die ze meenemen naar Bali).

Magnesium

Magnesium is ook noodzakelijk voor een ontspannen zenuwstelsel en een stabiele suikerspiegel. Beiden heel belangrijk voor goede nachtrust, gezien honger overspannen spieren nou niet bepaald het recept zijn voor een goede nachtrust.

Nog even kort op een rijtje wat magnesiumtekort met je kan doen:

Trillende spieren, constant honger, moe – heel moe, snel geïrriteerd, zenuwachtig/nerveus gevoel, blauwe/paarse wallen, drang naar chocolade/banaan/noten en dus slecht slapen (vaak is slecht slapen dus een gevolg van).

Als je echt goede magnesium wil – geloof me er is ontiegelijk veel verschil in kwaliteit van dit mineraal – doe jezelf dan een plezier en koop deze fles magnesium van het merk Nano. Als je toch voor een goedkopere variant van redelijke kwaliteit wil gaan, koop je die van Orthica. Ik zwéér erbij! 🙌

Vitamine D

Ken je dat rozige gevoel na een dag strand? En waarvan je ‘s avonds als een baksteen in slaap valt? Well, dat komt onder andere door dat de vitamine D die je aanmaakt door de zon. En ook vitamine D zorgt net als B3 en magnesium voor meer serotonine in je hersens, wat dus naast een blij, rozig gevoel, ook voor een diepe nachtrust zorgt.

Nu is het herfst bij jullie, dus dan haal je de zon gewoon in de vorm van een supplement in huis :).

Deze vloeibare vitamine D vind ik heel goed. Ik slik deze zelfs op het zonnige Bali, want als je echt je D-waarde goed wil opkrikken moet je dagelijks zo’n twee uur zonnen. Naakt. Zonder zonnebrandcrème. Dat kan dus niet hier. En is ook niet goed voor je huid.

Bewegen

Opgekropte spanning en emoties uiten zich in onder andere in lichamelijke onrust. Het is cruciaal dat die spanning uit je lichaam is voor goede slaap. Bewegen is daarvoor noodzakelijk, want beweging zorgt namelijk dat al die stress en melkzuur uit je spieren gaat.

Kortom: je zal écht beter slapen als je een rustig lijf hebt :). Dus: ren, fiets, yoga, zwem; doe waar jij je fijn bij voelt.

Zo heb ik gisteren drie uur gemountainbiked door de rijstvelden en gebergte hier, en ik sliep echt als een babykitten bij haar mama (na paar nachten veel onrustige nachten te hebben gehad).

Eet genoeg!

Wist je dat slapen energie kost? Je hebt dus zeker voldoende eten nodig om lekker de nacht door te komen. Goed eten betekent in dit geval genoeg- en rijk-aan-(gezonde)-vetten-en-eiwitten-eten. Daardoor blijft je suikerspiegel namelijk op peil en krijg jij een heerlijke nachtrust.

Belangrijke bonustip: als je slecht slaapt, eet dan als laatste maaltijd iets wat veel (of enkel) suiker bevat. Je hebt binnen een paar uur namelijk weer honger als je suiker eet (door de insuline die vrijkomt en je bloedsuiker snel weer laat kelderen), en dat is zeker niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Als je ‘s avonds wil snoepen, eet je dus voor een goede nachtrust daarna iets met eiwit, bijvoorbeeld boterhammen met pindakaas. Ook wanneer je ‘s nachts in bed loopt te woelen, is het echt een super chill om er even uit te gaan, vervolgens iets met eiwit te eten en dan weer terug in bed te duiken. Wedden dat je zo slaapt?

Wat is jouw ultieme tip voor een goede nachtrust? Deel m!

 

Suze

Ik ben Suze, geboren om 08.08 op 31.08.1989, te Breda.
Ik ben een HSP'er, een nieuwetijdsmens, een lichtwerker, een Brabander, een zacht meisje met pit, beeldend en praktisch tegelijk, iemand met een sterke boodschap, maar bovendien: een mens met allerlei perfecties en imperfecties: net als jij.

Ik verwonder mij voor hetgeen wat we niet altijd letterlijk kunnen waarnemen. Ik analyseer er wat op los, en schrijf om de boel te structureren en anderen te inspireren.
Altijd op zoek naar eenheid en verbinding, met authenticiteit en aanwezigheid in het hier en nu. Zodat ik niet ga zweven, maar geworteld blijf. Met de hoofd in de wolken, en de voeten in de aarde.

Hier laat ik al mijn kaarten zien, verenig ik alle elementen van het leven en nodig ik jou uit om hetzelfde te doen.

Spread the light

💙

You may also like...

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.